søndag 19. september 2010

"AFLEWO"!!!!!

Gud er stor! Og dette er folk som vet å vise det!

I går natt hadde jeg min desidert beste opplevelse her nede i Afrika.
Dette kan muligens høres litt spesielt ut, sånn med det første, men forklaringen kommer.

Torsdag ble jeg spurt om jeg ville være med på ”Praise and worship-night” i Karen utenfor Nairobi. Siden Anna skulle bort deler av helga så mente noen venner av oss at jeg ikke hadde godt av å sitte hjemme alene, og at jeg derfor burde bruke natt til lørdag på dans og swahilisang! De som kjenner meg vet at verken dans eller nye språk er noe jeg ”higer” etter, så jeg må innrømme at jeg var noe skeptisk, og lysten til å avlyse det hele var ganske stor på fredag formiddag.

Men så ble klokka 17.30 på fredag ettermiddag, og bussen som var satt opp fra skolen kjørte. Med meg ombord. Turen ned til Karen tok ca en time, og var preget av kraftig (!) regnvær. Bussen som universitetet har er av noe annerledes standard enn de vi har i SAS Flybussen, så et par passasjerer satt framme i frontruta med hver sin klut for å prøve og holde borte litt dugg! Resten av oss satt der, i en uventilert buss, og prøvde og ikke bli våte av alt vannet som rant på innsiden av veggene!

Men så kom vi altså fram til ”Christ is the answer” – church i Karen, og da var plutselig alle mine bekymringer borte!



Jeg har aldri vært i denne type kirke før, og hadde aldri trodd at første gang skulle bli her i Kenya! Vi kom to timer før det begynte, slik at vi skulle få gode plasser, hvilket vi gjorde, og jeg var helt i hundre. Er virkelig lenge siden jeg har gledet meg så mye til noe, og dét, to timer før jeg visste hva som kom!!


Presis (for en gangs skyld) klokka ni kom koret og bandet på scenen, og dette bildet taler for seg selv. Vi snakker om 200-250 mørke sangere!

De neste timene, altså fra klokka 21.00 til 05.30 da vi dro tilbake, ble brukt til enorme mengder synging (ikke bare på swahili), roping, klapping, dansing (”dans” for enkelte), og hendene i været! Det var rett og slett helt magisk! For en stemning, og for et trykk! Åhh, jeg skulle gjerne hatt flere netter der! Det var nok rundt 2500 folk inne, og minst like mange ute som fulgte med på storskjermoverføring.







AFLEWO står for ”AFrica LEts WOrship”, og arrangeres én gang i året. Dette var sjuende gang det ble arrangert, og fra og med neste år så skal det arrangeres også i andre Øst-afrikanske land. Siden det hittil bare har vært i Kenya så var det folk i fra flere land som var med. Blant annet et blandakor fra Nigeria, bestående av åtte menn. Og ja, jeg vet at det egentlig ikke kan kalles et blandakor når det bare er menn, men det var det! For når de stilte opp så delte de seg i to, altså fire og fire på hver sin side av scenen. På venstre side var sopran og alt, og høyre side var bass og tenor. Og seriøst, dere skulle ha hørt de to sopranene! Hvis jeg hadde hørt sangene på cd, så ville jeg ha tippet at det var et erke-britisk guttekor som sang. For maken til krystallklar guttestemme fra en mann på 35 år har jeg aldri vært borti. Ikke noen av de andre i kirka heller, egentlig. Det var vanvittig imponerende! (og litt sært…)

Dette ble et langt innlegg om AFLEWO, men som dere skjønner så var det bare helt fantastisk bra! Det skal mest sannsynlig arrangeres på samme tid til neste år, og jeg er veldig fristet til å bestille flybilletter!! Noen som er med? J

Jepp, det var det for denne gang, håper dere har det bra hvor dere nå enn måtte være! Enjoy…

3 kommentarer:

  1. Åh førr en mektig opplevelse d må ha vært! Kjenne æ e en liten anelse misunnelig, og skikkelig glad på dine vegne. Så flott at du ikke avlyste og blei sittanes aleina hjemme da. :)

    SvarSlett
  2. herlig! Var du eneste tibabo/mzungu der eller?

    SvarSlett
  3. Hehe, jeg var ikke eneste, men jeg så bare to andre, så veldig mange var det ikke akkurat:P

    SvarSlett