mandag 30. august 2010

Nasjonaldag, seksualundervisning, overfylte Matatoer og den første timeplanen!

Som dere skjønner, så har det skjedd endel her nede siden sist. Forrige uke gikk i stor grad med til informasjon til oss nye studenter, men like mye som informasjon var det undervisning om hvordan oppføre seg når man blir voksen og kommer til et universitet. Som overskriften antyder så innebar dette seksualundervisning, oppfordring til totalavhold fra alkohol og narkotika, og et stort foredrag om HIV/AIDS. For første gang på mange år følte både jeg og Anna at vi ble snakket til som om vi var 17 år, men men, det var sikkert verre for majoriteten av forsamlingen som var over 45 år...

Fredag var det derimot stor fest, da Kenya feiret den nye grunnloven som ble vedtatt for ikke så lenge siden. Dette innebar skolefri, og vi kunne sove lenge! (les: 08.30)
Etter litt frem og tilbake kom vi oss til Nairobi utpå dagen, og fikk sett litt av byen og folket der. På grunn av fridagen var mange av butikkene stengt, men det var nok av folk i gatene for det. Men det slår meg stadig at vi er mindre attraksjoner enn vi hadde fryktet på forhånd, og det er egentlig veldig deilig!



Så til denne overfylte Matatoen. For dere som ikke vet det (sikkert de fleste), så består det kenyanske kollektivtilbudet i stor grad av mer eller mindre utrangerte og falleferdige Matatoer. Dette er varebiler, type Toyota Hiace, med sitteplass til 14. Sitteplass til 14 på hvert sitt sete. Men det er jo ikke noe poeng å sitte én på hvert sete når det går flere bredden! Rekorden hittil er 24, da inkludert ett barn, og på vår vei til Nairobi måtte Anna sitte på fanget mitt en stund. Noe sier meg at det ikke er særlig vanlig at jenter sitter på fanget til gutter i en Matato, for selv om man ikke skjønner noe av språket så er det ikke veldig vanskelig å skjønne når man er sentrum for samtale og høylytt latter!! Men gøy var det:)

Dette bildet er tatt på vei til Nairobi, i en Matato...., men her hadde vi hvert vårt sete...




Så har Anna fått tak i ved til peisen vår, men den de solgte på markedet var våt, så nå har vi prøvd, til ingen nytte, å få fyr på denne i sannhet søkkvåte veden!! Forhåpentligvis får vi tak i noen tørre kvister i kveld.



Og så til noen punkt av lykke: for dere som har vært i Mali med meg, altså Stian, Peter, Eileen og Inger Marie, så husker dere "Foster Clark´s". Og gjett hva? De har den her óg. O lykke da jeg fant den på kjøpesenteret.



Og siden vi ikke har så mye undervisning enda, og dermed ikke lekser, så har vi ordnet oss med riktig og sømmelig tidsfordriv: Det går i bilblader og bloddryppende krim:)



I dag har jeg også fått min første timeplan. Vi har enda ikke fått helt klarhet i hvilke fag jeg/vi skal ta, men jeg vet noe, så nå blir det 4 timer i uka med Koran-studier! Det ser jeg egentlig fram til, så hvis resten av undervisninga kan by på like spennende ting, så blir dette bra!

Det får være det for denne gang. Nå skal vi lage oss litt middag, og slik det ser ut nå så får vi bo der vi bor. Håper virkelig at det blir sånn.
Så må dere bare føle dere frie til å skrive enten mail eller på facebook!! Snakkes....:)

3 kommentarer:

  1. Fy søren, kjenner jeg er litt misunnelig på dere altså! Dette må jo bli et fantastisk år! Vi startet med hebraisk igjen idag, føler ikke det blir helt samme kosen.... :) Lykke til og kos deg masse!

    Jane Christin

    SvarSlett
  2. Dette året blir bra, Einar! Gleder meg til å joine i oktober. Skal til Honningsvåg i mårra forresten - ikke feil det heller...!

    SvarSlett