torsdag 24. mars 2011

Hvor bor Gud?

Nå har vi vært her nede i fire dager og som vanlig så føles det som minst to uker! Inntrykkene er mildt sagt mange og varierende. Dagene hittil har vært fyllt med et tettpakket program og vi har sett og opplevd masse.

Samtidig, etter fire dager, etter å ha besøkt tempelplassen, Getsemane, oljeberget, Betlehem+++, så sitter jeg igjen med en følelse jeg ikke hadde forutsett. Jeg kom hit med forventninger om nye konkrete bilder, fysiske bilder som skulle erstatte det jeg fikk "malt" for øynene på flanellografen på søndagsskolen. I stedet sitter jeg igjen med en følelse av at det jeg har sett ikke har grepet meg, de fysiske stedene har ikke berørt meg slik jeg trodde de skulle. Ikke enda hvertfall!
Det som derimot har berørt meg er møter med mennesker her nede som lever i en så totalt annerledes realitet og hverdag enn det vi gjør. En kontekst som gjør at jeg må tenke teologi på en helt annen måte enn det jeg noen gang har gjort. En måte å tenke teologi på som vi i Norge ikke sånn uten videre kan sette oss inn i...., tror jeg.

Jeg gleder meg med fortsettelsen, og det blir nok endel reflekterende kvelder rundt en kaffe på Jaffa road.
Slenger med noen bilder...














Sandstrendene i Tel Aviv














Modellen over gamlebyen ca. år 66 e.Kr.














Vestmuren/klagemuren på tempelhøyden.














Klippedomen, det fjerde helligste stedet i Islam.














Sørsiden av tempelmuren.














Jesu fødested, en hule i Betlehem.














Hulen i Getsemane hvor Jesus underviste disiplene.














Absalom, kong Davids sønns gravsted.


Det gikk forresten av en bombe like ved busstasjonen her i går. Vi var i Betlehem da, men vi satser på at det ikke skjer igjen;)
snakkes...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar